Czytelnia twoje.tematyczne.info




Polecamy
Sprawdź tutaj Dobre mocne katalogi jasny.rankonline.eu Firmy i usługi | najlepsze w Polsce
pozycjonowanie stron
ts2 satellite TS2 SATELLITE ts2 satellite technologies
poleczka.com.pl
zegarkidiesel.com.pl


94. „Polska to rzecz wielka” ,czy „Polska to wszystko ho這ta, tylko im z這ta?”



94. „Polska to rzecz wielka” ,czy „Polska to wszystko ho這ta, tylko im z這ta?”
Intelektualna w璠r闚ka przez wybrane epoki literackie w poszukiwaniu prawdy o polskim spo貫cze雟twie.


Polskie spo貫cze雟two jest bardzo kontrowersyjnym spo貫cze雟twem. Posiada bardzo wiele zalet, ale i tak瞠 bardzo wiele wad. Polacy nigdy nie wiedz, czego tak naprawd chc? Kiedy trzeba walczy o niepodleg這嗆 to walcz wszyscy z ca貫go serca, z wielk zawzi皻o軼i i nienawi軼i do wroga, ale kiedy maj ju t niepodleg這嗆, to k堯c si mi璠zy sob. Jest nawet takie stare powiedzenie: „Gdzie Polak闚 trzech, tam cztery zdania”.
W r騜nych epokach literackich, autorzy w swoich dzie豉ch, r騜nie przedstawiali nar鏚 polski. Raz bardziej pozytywnie, raz mniej. Jednak, ilo嗆 wad i zalet przewa積ie si r闚nowa篡造, cho nie zawsze. Takim przyk豉dem jest epoka O鈍iecenia, gdzie pisarze g堯wnie atakowali spo貫cze雟two polskie, wytykaj帷 im wszystkie wady.
Do takich pisarzy zalicza, si przede wszystkim Ignacy Krasicki. To on w豉郾ie w swoich satyrach, wytyka Polakom wszystko co z貫 i niedobre. I tak by這 np. w satyrze pt. „Pija雟two”. Poeta kre郵i tu, na zasadzie kontrastu, charakterystyk dw鏂h postaci. Pierwsza, to t瘼awy XVIII – wieczny szlachcic, nie stroni帷y od alkoholu, zabaw, bijatyk, rozumiej帷y szkodliwo嗆 pija雟twa, ale post瘼uj帷y wbrew rozumowi. Dobrze wie, 瞠 cz這wiek pijany traci pami耩, zdolno嗆 logicznego my郵enia, nadwer篹a zdrowie i skraca sobie 篡cie. Druga posta, to cz這wiek o鈍iecony, kt鏎y na pierwszym miejscu stawia rozum, cnot i umiarkowanie. Poddaj帷 si woli rozumu, cz這wiek zachowuje zdrowie, energi, jasn my郵, zyskuje maj徠ek, zdobywa zaszczyt, s豉w i szacunek ludzi. Krasicki w tej satyrze, nie tylko ukazuje i pi皻nuje prze郵aduj帷 Polak闚 plag pija雟twa, ale r闚nie pot瘼ia 幢e poj皻 przez rodak闚 go軼inno嗆, rozumian jako wsp鏊ne pija雟two.
Podobnie rzecz si ma w satyrze pt. „皋na modna”. Krasicki krytykuje w tym utworze, tendencje wsp馧czesnej sobie szlachty, do powierzchownego przejmowania zagranicznych, a zw豉szcza francuskich obyczaj闚, co prowadzi do rozrzutno軼i i nie daje w zamian 瘸dnych korzy軼i duchowych ani kulturowych, w konsekwencji za, wiedzie do ruiny maj徠kowej i upadku szlachty.
Inn satyr Krasickiego, wytykaj帷 wady spo貫cze雟twa polskiego, jest „安iat zepsuty”. Zasadnicza cz窷 tej satyry, skomponowana jest na zasadzie kontrastu. Zestawiony zostaje obraz przodk闚, kt鏎zy starali si zachowywa i rozwija cnot, oraz wszelkie pozytywne cechy – z obrazem wsp馧czesnego pokolenia, kt鏎e porzuci這 drog cnoty i prawo軼i charakteru, pogr捫aj帷 si w otch豉ni k豉mstwa, bezbo積o軼i i rozpusty. Powodem podstawowym owego zepsucia obyczaj闚, jest – wed逝g podmiotu lirycznego – „jawnego spro郾o嗆 niedowiarstwa”, kt鏎e szerzy si bez przeszk鏚 w ca造m spo貫cze雟twie. Dalej nast瘼uje wyliczenie innych nieprawo軼i i wad: nienawi嗆, chciwo嗆, niestatek, rozwi您這嗆, „jawna kradzie”, ob逝da i przewrotno嗆, ukazuj帷a upadek moralny epoki. Podmiot liryczny formu逝je wniosek, b璠帷y przestrog, i z貫 obyczaje doprowadzi造 do upadku tak wielk pot璕, jak niegdy by這 Cesarstwo Rzymskie.
Ostatnim utworem Ignacego Krasickiego jaki przytocz, jest „Monachomachia”. G堯wn ide poematu jest, ukazanie i krytyka ujemnych stron 篡cia polskich zakon闚 瞠braczych. Ju na wst瘼ie autor zaznacza, 瞠 „nie wszystko z這to co si 鈍ieci z g鏎y”. Utw鏎 ma wi璚 na celu, nakre郵enie bez retuszu obrazu 篡cia wielu 闚czesnych zakonnik闚. Pos逝guj帷 si subteln drwin i ironi, autor pi皻nuje takie ich wady, jak pija雟two, lenistwo, pr騜no嗆, g逝pot i brak ch璚i do poszerzania swych horyzont闚 intelektualnych. Krasicki nie szcz璠zi k堯tliwym i rozpitym mnichom krytyki, z這郵iwych docink闚, zgodnie zreszt z zasadami: „Prawdziwa cnota krytyk si nie boi” oraz „Szanujmy m康rych, przyk豉dnych, chwalebnych,/妃iejmy si z g逝pich, cho i przewielebnych”.
W nast瘼nych epokach nie ma ju tak dosadnej krytyki spo貫cze雟twa polskiego, jak w O鈍ieceniu. Autorzy zacz瘭i ukazywa tak瞠 dobre jego strony, a g堯wnie patriotyzm. Cho nie zawsze im si to udawa這. 妃ia這 mog tu przytoczy, kilka bardzo trafnych przyk豉d闚 z epoki Romantyzmu.
Jednym z nich, jest fragment pie郾i VIII poematu „Podr騜 do Ziemi 安i皻ej z Neapolu” pt. „Gr鏏 Agamemnona”. Jest to hymn, nawo逝j帷y Polsk, do podj璚ia aktywnej walki w celu odzyskania niepodleg這軼i. Win za niepowodzenia, obarcza poeta zbyt konserwatywn szlacht, przeciwniczk zbrojnego czynu. Uczucia patriotyczne, wci捫 篡we w narodzie, przyt逝mione zosta造 przez ideologi bierno軼i i obawy. S這wacki wyra幡ie przeciwstawia si cierpi皻niczej postawie narodu, kt鏎y, rozpami皻uj帷 swe kl瘰ki, niezdolny jest do czynu. Bierno嗆 Polski, zafascynowanie cudzymi wzorami i zagubienie patriotycznych warto軼i, doprowadzi造 wed逝g poety do upadku. Oskar篡cielska pasja ma na celu obudzenie narodu i poderwanie go do zbrojnego czynu.
Ten sam problem, lecz nieco inaczej, jest przedstawiony w „Dziadach” cz窷ci trzeciej, Adama Mickiewicza. Poeta, ukazuje w niekt鏎ych scenach, podzia narodu polskiego. Zgromadzenie w Salonie Warszawskim, dzieli si na dwie grupy: patriot闚 i zdrajc闚. Pierwsi, rozmawiaj o prze郵adowaniu narodu polskiego, natomiast drudzy, o balach, organizowanych przez Nowosilcowa. W scenie u Senatora, poeta skontrastowa postaci zdrajc闚 ojczyzny, kt鏎zy ze strachu o w豉sne 篡cie, 膨dni zaszczyt闚 i podsycani chciwo軼i s逝膨 carowi, z cierpieniem pani Rollinson oraz jej wi瞛ionego i torturowanego syna. Poeta, 鈍iadomy tragicznego podzia逝 narodu polskiego, wskazuje na tkwi帷e w nim si造, kt鏎e 鈍iadcz o tkwi帷ym w nim patriotyzmie, zdolnym doprowadzi Polsk do wolno軼i.
Tak samo ma si sprawa w epopei narodowej, r闚nie Adama Mickiewicza, pt. „Pan Tadeusz”. Autor, stara si stworzy w „Panu Tadeuszu”, mo磧iwie pe軟y obraz szlachty polskiej: zar闚no tej zamo積ej, jak i zubo瘸貫j, za軼iankowej. Nadrz璠n warto軼i, okre郵aj帷 szlacht, jest patriotyzm przejawiaj帷y si przede wszystkim, w przywi您aniu si do tradycji i polsko軼i oraz odrzuceniu wzor闚 cudzoziemskich. Charakteryzuj帷 szlacht polsk,



Mickiewicz nie zapomnia wszak瞠 o jej wadach: k堯tliwo軼i, sk這nno軼i do procesowania si, warcholstwie i brawurze. Opisuj帷 polsk szlacht, autor przedstawia 鈍iat sarmacki z jego wszystkimi wadami i zaletami. Jest to obraz pe貫n nostalgii, za odchodz帷 w przesz這嗆 rzeczywisto軼i, dlatego poeta nie wyolbrzymia szlacheckich przywar, ale traktuje spo貫czno嗆 z Soplicowa z sympati.
Podobn wymow ma tak瞠 „Kordian” Juliusza S這wackiego. Szatan z „Kordiana” pragnie buntu narodu, ale r闚nocze郾ie marzy o jego kl瘰ce. Wykorzystuj帷 magiczne moce, diab造 stwarzaj przyw鏚c闚 powstania listopadowego, kt鏎zy przyczyni si do kl瘰ki niepodleg這軼iowego zrywu. Jednak bierno嗆 i konserwatywno嗆 tych przyw鏚c闚 powstania, wynikaj帷a z podesz貫go wieku i nieumiej皻no軼i podejmowania decyzji, przyczyni造 si, zdaniem poety, do upadku zrywu z 1830r. M這dzie鎍zy zapa i zryw niepodleg這軼iowy, kt鏎y m鏬 przynie嗆 Polsce wymierne efekty, zosta, zdaniem poety, zaprzepaszczony przez konserwatywnych, z racji swego s璠ziwego wieku, nale膨cych do przesz這軼i, dzia豉czy.
W bardzo podobny spos鏏, zosta這 przedstawione spo貫cze雟two polskie w Pozytywizmie. Pod tym wzgl璠em jest to bardzo zbli穎na epoka do Romantyzmu. Na dow鏚 tego, pozwol sobie na przytoczenie kilku przyk豉d闚.
Mo積a do nich 鄉ia這 zaliczy „Potop” Henryka Sienkiewicza – jedn z cz窷ci trylogii – kt鏎a, najtrafniej odzwierciedla ten temat. Na pocz徠ku powie軼i, ukazuje autor upadek moralny spo貫cze雟twa polskiego, zdrad, zaprzedanie wrogom przez klas rz康z帷 w豉snego kraju, odst瘼owanie od w豉dcy, przechodzenie na stron Szwed闚, apati i rezygnacj dochodz帷 do szczytu, pi皻nuj帷 zdrad magnat闚 przeciwstawionych patriotycznej szlachcie, mieszcza雟twu i ludowi. P騧niej nast瘼uje punkt zwrotny, zmieniaj帷y nastroje w spo貫cze雟twie i budz帷y wiar. Nast瘼nie, pod德igni璚ie si narodu i stopniowe jego odradzanie si duchowe. Przy ko鎍u powie軼i widzimy ju, odrodzenie moralne ca貫go spo貫cze雟twa. Nawet Szwedzi nie mog si nadziwi zmianie, jak zasz豉 w narodzie, kt鏎y od niedawna nie stawia im 瘸dnego oporu. Motyw odrodzenia narodu w powie軼i „Potop” – to tylko w豉軼iwy powr鏒 do stanu wyj軼ia. Zbrodnia, z這 zostaje ukarane, a satysfakcja osobista, moralna, dotyczy tych, kt鏎zy wiernie trwali przy kr鏊u i Rzeczypospolitej lub tych, kt鏎zy – jak Kmicic – okupili swoje niegodne czyny. Sienkiewicz pokazuje w „Potopie”, 瞠 Polacy w sytuacjach krytycznych potrafi si zjednoczy i walczy o niepodleg這嗆.
Temat patriotyczny r闚nie podj窸a Maria Konopnicka, w swym utworze pt. „Rota”. Jest to odezwa, skierowana do wszystkich Polak闚, zw豉szcza za mieszka鎍闚 zaboru pruskiego. Wiersz wype軟ia duma z przynale積o軼i do „kr鏊ewskiego szczepu Piastowskiego” i wola walki o niepodleg這嗆 kraju, wolno嗆 narodu. Ostatnie strofy szczeg鏊nie dobitnie wyra瘸j wiar, w mo磧iwo嗆 odzyskania suwerenno軼i i niezawis這軼i kraju.
R闚nie w „Lalce” Boles豉wa Prusa, mamy do czynienia, ze zr騜nicowanym spo貫cze雟twie polskim. Dzieli si ono, na arystokracj, szlacht i mieszcza雟two. Arystokracj tradycyjnie charakteryzuje pr騜niactwo, paso篡tnictwo, pogarda dla pracy, fa連z, zak豉manie, ob逝da, egoizm, pycha, wystawny tryb 篡cia, brak patriotyzmu. Lecz wyj徠ek od tego, stanowi osoba baronowej Zas豉wskiej i Juliana Ochockiego. Szlachta za jest warstw zamieraj帷, po uw豉szczeniu ch這p闚 nie potrafi gospodarowa, trwoni pieni康ze, zad逝瘸 si i wyprzedaje. Mieszcza雟two natomiast, wykazuje brak inicjatywy, energii i wiary we w豉sne si造, brak ch璚i do pracy, brak zapobiegliwo軼i i oszcz璠no軼i. Nie posiada szerszych aspiracji ani ambicji, jest s豉be, sk堯cone, niedo喚積e, bierne i zacofane. Og鏊nie rzecz bior帷, Polska jest krajem, w kt鏎ym „jedni gin z niedostatku, a drudzy z rozpusty (...)”. Spo貫cze雟two polskie marnotrawi dorobek pokole, niszczy jednostki nieprzeci皻ne, warto軼iowe. Prus, domaga si od narodu polskiego, szacunku dla pracy i nauki.
W przeciwie雟twie do „Lalki” Prusa, Eliza Orzeszkowa stara豉 si ukaza, w swojej powie軼i pt. „Nad Niemnem”, pozytywnie – stan spo貫cze雟twa polskiego. Przedstawiciele, najm這dszego pokolenia w powie軼i (Marysia, Witold) – to ludzie 鈍iadomi zada, kt鏎e maj do spe軟ienia jako jednostki wykszta販one, orientuj帷e si w sprawach spo貫czno – politycznych. Nieco starsi, Justyna i Janek odwa積ie podejmuj decyzj, s samodzielni, uczciwi, pracowici, stworz dobre ma鹵e雟two i b璠 wychowywa pokolenia Polak闚 – patriot闚. Pokolenie ludzi dojrza造ch – Benedykt i Anzelm powraca do dawnych idea堯w, od篡wa w nich pami耩 wielkich narodowych wyst徙ie i pi瘯nego okresu jedno軼i i zgody. W powie軼i, zaprezentowane zosta造 sylwetki pierwszych polskich emancypantek: Maria Kir這wa, Justyna Orzelska. Jest te, co prawda na drugim planie, pokazana nauczycielska dzia豉lno嗆 Marysi Kir堯wny, kt鏎a uczy ch這pskie dzieci. S tak瞠 w powie軼i bohaterowie negatywni, ale oni ostatecznie schodz na dalszy plan.
Nieco krytyczniej co do wyra瞠nia opinii o spo貫cze雟twie polskim, wyra瘸no si w epoce Modernizmu. Dobrym tego przyk豉dem jest dramat naturalistyczny Gabrieli Zapolskiej pt. „Moralno嗆 pani Dulskiej”. Na przyk豉dzie Dulskiej i jej rodziny, autorka przeprowadzi豉 krytyk mieszcza雟twa. Jest ona wymierzona przeciwko takim cechom jak: moralne zak豉manie, sk徙stwo, egoizm, pogarda dla ludzi stoj帷ych ni瞠j, prymitywizm umys這wy. Nazwisko bohaterki, da這 pocz徠ek poj璚ia dulszczyzny, czyli ko速u雟kiej, mieszcza雟kiej hipokryzji, ciasnocie horyzont闚 i wysokim mniemaniu o w豉snych walorach moralnych i intelektualnych. Moralno嗆 Dulskiej, ogranicza si do zasady „prania brud闚 we w豉snym domu”, tuszowaniu skandal闚, dba這軼i o pozory, przekonaniu, 瞠 pieni康z nie cuchnie. Nazwisko Dulskiej sta這 si synonimem ciemnoty, zacofania, cech ko速una i filistra.
Z podobn ocen, lecz nieco innym problemem, narodu polskiego spotykamy si w noweli Stefana 疾romskiego pt. „Si豉czka”. Pozorne wyakcentowanie postaci doktora Obareckiego jest tu mistrzowskim posuni璚iem, dzi瘯i kt鏎emu, autor uzyska oparte na zasadzie kontrastu por闚nanie dw鏂h postaw moralnych: egoizmu i swoistego



lenistwa doktora, z kra鎍owym po鈍i璚eniem ludziom i idei m這dej nauczycielki. Obarecki, jest postaci o chwiejnej woli i s豉bej psychice, dlatego w ko鎍u zostaje pokonany i przy陰cza si do z豉, z kt鏎ym pocz徠kowo walczy. Panna Stanis豉wa za – w my郵 idei „pracy u podstaw” – do samego ko鎍a trwa na swym posterunku, walcz帷 z ciemnot ch這pstwa i nieustraszenie przezwyci篹aj帷 mno膨ce si na jej drodze przeszkody, czym te zyskuje sobie mi這嗆 tych, kt鏎ym po鈍i璚i豉 swoje 篡cie. St康 te, pochodzi okre郵enie „si豉czka” wykorzystane jako tytu, a b璠帷e r闚nie w pewnym okresie synonimem okre郵onej pracy ideowej.
W tych utworach, kt鏎e teraz przytocz ponownie, pojawia si problem pr鏏y odzyskania niepodleg這軼i przez Polsk. W utworze pt. „Rozdziobi nas kruki, wrony...” 疾romski twierdzi, 瞠 g堯wn przyczyn kl瘰ki by這 os豉bienie ducha w narodzie, kt鏎y nie wytrzyma ci篹kiej pr鏏y i szybko si za豉ma. Autor, ukazuje oboj皻no嗆 ludu wiejskiego wobec powstania, sugeruj帷 jednocze郾ie, 瞠 taki stan rzeczy spowodowany zosta, wielowiekowym wyzyskiem pa雟zczy幡ianym i ciemnot, kt鏎ej winni byli posiadacze ziemscy. Oskar瞠niem skierowanym przeciw wy窺zym klasom polskiego spo貫cze雟twa, jest r闚nie metaforyczny obraz stada wron, kt鏎ego dzia豉nia s przedstawione za pomoc okre郵e, przypominaj帷ych s這wnictwo zaczerpni皻e z debat i polemik 闚czesnego polskiego obozu ugodowego.
Utworem, ko鎍z帷ym moj prac jest „Wesele” Stanis豉wa Wyspia雟kiego. Jest to wielkie dzie這, traktowane jako jedna z najistotniejszych wypowiedzi poetyckich, na temat polskiego spo貫cze雟twa. Podkrakowskie wesele, na kt鏎ym spotkali si przedstawiciele ch這p闚 i inteligencji z miasta, pos逝篡這 pisarzowi za punkt wyj軼ia, do przeprowadzenia dog喚bnego rozrachunku ze wsp馧czesnym sobie spo貫cze雟twem. W dramacie, pojawia si ca豉 galeria postaci reprezentatywnych dla 闚czesnego spo貫cze雟twa, a tak瞠 zjawy, go軼ie z za鈍iat闚, wyra瘸j帷y marzenia i niepokoje realnych postaci. Spo貫cze雟two polskie ukazane w dramacie, jest niezdolne do czynu powsta鎍zego, zawiod豉 zar闚no inteligencja – nieodpowiedzialna, boja幢iwa, jak i ch這pi – niedojrzali politycznie, niesamodzielni. Nie dosz這 do sojuszu stan闚. Zadawnione urazy i odwieczne konflikty, przyczyni造 si do nieufno軼i i niezrozumienia.
Reasumuj帷 moje powy窺ze rozwa瘸nia na temat oceny spo貫cze雟twa polskiego w literaturze polskiej, kategorycznie stwierdzam, 瞠 nie da si jednoznacznie okre郵i „charakteru” naszego narodu. Jak wspomnia貫m ju na samym pocz徠ku, spo貫cze雟two polskie jest bardzo kontrowersyjne, to znaczy zr騜nicowane w sensie jego postaw w stosunku do danej sytuacji. W momentach krytycznych potrafi si bardzo szybko i skutecznie zmobilizowa i zjednoczy ze sob. Zapomnie o wszystkich dotychczasowych zatargach i nieporozumieniach. Natomiast, kiedy nie ma takiej potrzeby to s nastawieni do siebie wrogo i dziel si mi璠zy sob na „dobrych” i „z造ch”, „m康rych” i „g逝pich”. Tak si dzieje nawet do dzi, gdy widocznie mamy ju tak mentalno嗆, kt鏎 odziedziczyli鄉y z dziada, pradziada.

                           


Kolejny temat to Przez model ekonometryczny badanych zjawisk i proces闚 ekonomiczno- spo貫cznych:

WST襾 „Przez model ekonometryczny badanych zjawisk i proces闚 ekonomiczno- spo貫cznych rozumiemy zapisan w j瞛yku matematycznym formaln konstrukcj przedstawiaj帷 powi您ania i zale積o軼i wyst瘼uj帷e mi璠zy zjawiskami i procesami modelowanego systemu mierzalnej rzeczywisto軼i z precyzj (dok豉dno軼i) niezb璠n w procesie wnioskowania” . W swojej pracy chcia豚ym zbada, jaki wp造w maj r騜ne czynniki na stop bezrobocia. Do... (...)


Kolejny temat to Henryk Sienkiewicz “Potop”:

Henryk Sienkiewicz “Potop” Druk utworu trwa prawie dwa lata (1884 - 1886). jednocze郾ie w krakowskim “Czasie”, warszawskim “S這wie”, wielkopolskim “Dzienniku Pozna雟kim”. W ten spos鏏 wszystkie trzy zabory poznawa造 r闚nocze郾ie now powie嗆. Ksi捫kowe wydanie “Potopu” wysz這 w sze軼iu tomach w pa寮zierniku 1886 r. Fabu豉 i kompozycja powie軼i Wydarzenia przedstawione w powie軼i obejmuj lata 1655... (...)


Kolejny temat to Metody oceny warto軼i projekt闚 inwestycyjnych.:

Metody oceny warto軼i projekt闚 inwestycyjnych. Wprowadzenie Rozw鎩 firmy i zdolno嗆 do konkurencyjno軼i zale篡 od sta貫go dop造wu idei dotycz帷ych nowych technologii i metod obni瘸nia koszt闚 produkcji. Implikuje to powstanie projekt闚 inwestycyjnych, kt鏎e oceniane s pod k徠em ich efektywno軼i. Istotna cz窷 ka盥ego biznes planu to analiza finansowo ekonomiczna. W spos鏏 syntetyczny pokazuje prawdopodobne dochody... (...)


Mapa strony